Een kantoor heeft ze niet. Digitaal continu bereikbaar zijn en vooral veel langsgaan bij de Haagse broedplaatsen, zo ziet ze haar nieuwe opdracht voor zich. ‘Aanwezig zijn waar het gebeurt, daar leer je ontzettend veel van. Ik wil overal in Den Haag mijn tentakels hebben. Het is belangrijk dat je heel laagdrempelig bezig bent en dat makers makkelijk ergens terecht kunnen met al hun vragen. Dat kan via een website, maar bijvoorbeeld ook via WhatsApp. Als je dat een tijdje doet, gaan creatieve makers jou ook op een andere manier op de hoogte houden. Dan krijg je ineens een seintje: dat pand komt leeg, weet je daar iemand voor?’
Ontkiemen
Eerder was Marjolein actief voor broedplaatsen in Utrecht en Breda. Broedplaatsen, is haar ervaring, zijn ontzettend belangrijk voor de stad. ‘Jonge makers moeten ergens kunnen landen. Anders vertrekken ze naar een andere stad of stranden ze in een baan. Zaadjes moeten de kans krijgen te ontkiemen. In het begin van je loopbaan is het vaak klooien zonder dat je precies weet wat er uit voortkomt. Maar wie weet leidt het pad uiteindelijk naar de volgende Andy Warhol, of een grote muzikant.’
Marjolein ziet placemaking niet als hoofddoel van broedplaatsen, maar wel als een effect ervan. Een mooi voorbeeld daarvan vindt ze het Werkspoorgebied aan de rand van Utrecht: eens een ver weg gelegen industrieterrein, tegenwoordig een culturele hotspot waar altijd iets gebeurt. ‘Bijna alle kunstenaars hebben een boodschap en willen contact maken met de wereld. Zelfs in de broedplaatsen waar je niks van ziet, gebeuren dingen die belangrijk zijn voor de stad.’
‘Altijd schaars’
Ruimte voor jonge makers is altijd schaars, zegt ze. ‘Ik heb nog nooit meegemaakt dat er ruimte in overvloed was. Maar wat je daarin als gemeente wilt betekenen, dat verschilt enorm.’ Opvallend in Den Haag vindt ze de regelingen die er zijn om broedplaatsen te helpen starten. ‘Andere steden hebben een grote atelierorganisatie, maar Den Haag heeft echt een heel pakket regelingen voor broedplaatsen. Den Haag stimuleert het ondernemerschap in de sector zelf, dat vind ik mooi.’
Eén Haagse uitdaging ligt in elk geval al op Marjolein te wachten: valt er iets te doen met broedplaatsen in de Megastores? ‘Dat is een van de dossiers die mijn aandacht vraagt.’
Contact opnemen met Marjolein kan via telefoonnummer (06) 18 36 60 04 of haar mailadres: marjolein@haagsebroedplaatsen.nl
Foto Marjolein: Han Ernest